duminică, 10 aprilie 2016

Tort Linzer după Oma Antonie


                      

Tortul Linzer, al cärui nume se leagä de orașul Linz, situat pe malul Dunării în Austria, este la fel de consacrat ca și tortul Sacher iar rețeta lui este considerată a fi una din cele mai vechi rețete de tort atestate documentar. In anul 2005 o bibliotecară harnică a descoperit-o într-o carte de bucate scrisă în 1653 de Ana Margarita Sagramosin născută braroneasă Paradeiserin, carte în care apar patru rețete legate de numele orașului Linz, printre altele și Linzer Torte.
Un secol mai târziu, Johann Konrad Vogel a venit la Linz, s-a însurat cu văduva Katherina Kress și a dus mai departe afacerea acesteia, o cofetărie, în care s-a produs în serie  și s-a livrat chiar la clienți, pe scară largă, tortul nostru, care a ajuns să fie emblema orașului.
Un timp s-a crezut că numele vine de la un cofetar vienez, Linzer. Bârfe, dom'le, bârfe! Bârfe lansare de cei care își închipuie ca totul începe și se termină cu Viena! Nu! Orasul Linz are dreptul de a-și revendica acest tort, chiar dacă el este...să zicem așa, mai modest decât fratele Sacher.
Dar povestea mea ar fi putut începe si altfel...Într-o mică localitate, nu foarte departe de Linz, pe cealaltă parte a graniței, în Bavaria, în Afham, lângă Bad Griesbach, traiește Oma Antonie Funke, o drăguță și plină de viață bătrânică, bunica prietenilor mei Andrea și Rainer și de curând străbunica micuțului Jacob! Eu am cunoscut-o la căsatoria celor doi, unde a venit, îmbrăcată  frumos, cu părul alb și ochii vii și veseli, și  mi-a declarat cu modestie, "stii, eu nu prea cunosc Münchenul, nu mai prea mă avânt departe de casă, am peste 80 de ani... Dar acolo, la Afham, face de toate în gospodărie și merge singură cu mașina la biserică!  M-a cucerit felul ei natural și optimist de a fi și îi doresc multă sănătate și viața lungă!

Dar ce legătură are Oma Antonie cu rețeta noastră? Pai are, căci la botezul strănepotului ea a pregătit  mai multe prăjituri, printre care și Linzer Torte! Și pentru că a fost foooarte bun, precum am auzit, am cerut și eu rețeta!

Iată, deci, rețeta de Linzer Torte de la Oma Antonie: 

Pentru aluatul fraged, blat si zäbrele
250 g de făină
Două ouă
250 g de unt rece
250 g de migdale
1/2 de linguriță de scorțișoară
Un vârf de cuțit de cuișoare măcinate
Coaja de la o lâmâie

Umplutura:
Un borcan de 300 g de gelée sau marmeladă de zmeură sau coacăze roșii sau negre

Pentru glazură:
1-2 gălbenusuri
1-2 linguri de lapte

Din componentele pentru aluat frământăm un aluat fraged (vă rog să remarcați că nu conține zahăr!) pe care îl lasăm la rece, pentru o oră.

Un sfert din acest aluat îl punem deoparte. Din rest întindem o foaie rotundă, pentru o formă de 26 de cm. Ungem forma cu unt, plasăm aluatul și il ridicăm pe margini, să avem o bordură de un centimetru. Împungem aluatul cu furculița în mai multe locuri și îl ungem în strat gros cu marmelada pe care am ales-o. Din restul de aluat întindem  suluri subțiri cu un diametru de aproximativ 1 cm pe care le aranjăm în formă de rețea sau zäbrele cum vreti sä le zicem, peste umplutură. Ungem la suprafață cu amestecul  de gălbenuș și lapte și coacem în cuptorul cald, la 220 de grade, 35-40 de minute. Lăsăm să se răcească și doar apoi îl desprindem din formă.


Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu