vineri, 19 iunie 2020

Supă de agrise





În copilăria mea, supele răcoroase de fructe ajungeau destul de des pe masa, vara, mai ales ca bunica mea avea o reteta, pe care o invatase de la mama ei, si astfel transmisa din generatii in genetatii si probabil  mereu un pic imbunatatita. 
Eu nu am cunoscut-o pe strabunica mea, cand a murit aveam doar doi sau trei ani, si ea a trait in ultimii ani la Cluj la sora bunicii mele. Dar stiu ca provenea dintr-o familie maghiaro-armeneasca din Gherla. 
Asa  cum des se intampla, acum imi pare rau ca nu stiu mai mult, sunt conviinsa insa, ca in felul in care gatea s-au ingemanat cele doua bucatarii.
Supe dulci,  gasesc si la sasi. Sau la ungurii de peste Tisa .
 De fapt, cred ca este si un pic vorba despre ce creste in gradina sau ce fructe se coc,  la un moment dat. Daca creste dragavei ...Pe langa Dunare intalnim  o supa de castraveti , spaniolii au, pe laga gazpacho , si o supa de migdale. Francezii se mandresc cu supa lor de ceapa. Cate popoare, atatea feluri de supa . In Banatul de campie daca bagi doar degetul in pamant cresc toate legumele pe care ti le poti imagina. Supele sunt variate, combinate, consistente, cu legume diferite si chiar si cu cate o aripa de pui care nu demult fugea prin ograda. Nu toata lumea are norcul unui sol asa roditor. 
Sa revenim de la  supozitii, care nu sunt decat supozitii, la supa noastra.
 Intre astfel de supe de fructe, primul loc il ocupa  supa de visine, apoi supa de mere, ba uneori chiar o supa combinata de visine cu mere. Dar gustoase supe de fructe sunt si cele de prune ( la secui in combinatie cu sunca afumata ) sau agrise. .Ar fi pacat sa le dam uitarii. 
Drept care, atunci cand, in drum spre casa, am intrat sa cumpar de-ale gurii si am vazut  alaturi de alte fructe de sezon, si niste agrise, m-am gandit sa va provoc cu o astfel de supa , pe care sa o si inbunatatesc un pic, cu arome ,poate , neobisnuite.

Pentru patru portii am avut nrvoie de : 

  • 250-300 g de agrise coapte 
  • 2-3 linguri de zahar
  • O lingurita de sare 
  • 50 ml de lapte 
  • Un varf xe cutit de praf de concentrat de legume bio 
  • 2 lingurite de faina
  • 100 ml de smantana dulce 
  • Un galbenus 
  • Un varf de cutit de scortisoara 
  • 2-3 cuisoare 
  • 2-3 foi de tarhon proaspat sau conservat 
  • O felie mica de coaja de lamaie netratata. 
Spalam si curatam agrisele si le punem la fiert intr-un vas cu apa la care am adaugat doua linguri de zahar si o lingurita de sare putin, dar chiar putin concentrat de legume, un praf de scortisoara 2-3 cuisoare si bucatica de coaja de lamaie . 
Cand agrisele s-au inmuiat, fara sa se zdrobeasca de tot , amestecam faina cu lapte intr-o crema fara cocoloase si o adaugam la supa folosind o sita pentru siguranta. Mai lasam pe foc cateva minute sa se integreze si sa fiarba si faina un pic. Apoi luam de pe foc, batem galbenusul cu smantana, adaugam compozitia la supa, gustam, mai punem zahar sau sare dupa cum credem si presaram tarhonul proaspat sau conservat in sare. Oricum nu aroma frunzelor ci cea a fructelor trebuie sa fie preponderenta. 
O servim călduță. 

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu