vineri, 12 octombrie 2012

Lecsó sau teoria ghiveciului



Vă rog să mă credeți pe cuvânt. Fiecare lucru își are tipicul lui. Chiar și ghiveciul acesta, căruia noi îi ziceam sârbesc, dar pe care, sub numele de lecso, ungurii îl consideră mâncarea lor tradițională. Nu e așa că arunci totul într-o oală și iese un prânz delicios? M-am documentat riguros! Am răsfoit cărți de bucate, am citit bloguri și, desigur, fiecare revendică pentru sine lecso-ul perfect! Dar, tot citind și citind, am găsit câteva secrete...
-Nu vă apucați să gătiți lecso decât din legume proaspete, luate la piață, suntem deci în ceasul al 12-lea...Numai ardei albi, cu pulpa groasă şi cu inegalabilul gust pe care îl ştim. Alegeți doar roșii pârguite la lumina și căldura soarelui de vară.
-Respectați proporția dintre cele trei componente de bază:
O parte ceapă
Două părți roșii
Patru părți ardei
- Ceapa și ardeiul se călesc, aproape se prăjesc în grăsime și doar după ce s-au înmuiat și au devenit sticloase, puteți săra. Altfel, sarea scoate apa din legume și nu mai au nici un gust.
Gătiți la foc mic, amestecând din timp în timp, până când roșiile au o consistența păstoasă.
Dacă faceți lecso cu orez, cum am făcut eu, limitați- vă la o lingură de orez de persoană, îl adăugați când legumele sunt aproape fierte, şi turnați, dacă trebuie, un pic de apă.

Și acum, la treabă!
Pentru 4 porții:

400 g ardei
200 g roşii bine coapte
100 g ceapă galbenă
Un cățel de usturoi
50 ml ulei
4 linguri de orez
O linguriță de boia
O bucată de cârnaț zemos, gen debrețin
Sare, piper proaspăt măcinat, după gust

Curațiți legumele, tăiați fâșii ceapa și ardeii, decojiți, dacă vreți, roșiile (eu nu le-am decojit) și tăiați-le cubulețe. Curățiți și mărunțiţi usturoiul. Alegeți o tigaie încăpătoare, sau o cratiță cu fundul gros, să păstreze căldura. Căliți ușor în ulei ceapa, până se înmoaie și devine sticloasă, adăugaţi ardeii, amestecați cu grijă şi lăsați să se prăjească, fără să-i ardeți. Stați pe aproape, asta nu e o mâncare lângă care ne putem uita la seriale la televizor. Doar când s-au înmuiat ardeii si au devenit ușor gălbui, sărați, piperați, adăugați boiaua și apoi roșiile cubulețe. Acum mâncarea voastră poate să clocotească liniștită vreo 10 minute. Tăiați felii cârnațul, adăugați-l la lecso, mai lăsați să fiarbă câteva minute, puneți orezul, turnați puţină apă, dacă trebuie, și lăsați pe foc până când orezul e gata.
Puteți, desigur, să faceți o variantă fără orez, să bateți, la sfârşit, 2-3 ouă. Sau să prăjiți, în loc de ulei, câteva felii de slăninuță. Câte case, atâtea rețete!
Nu-mi rămâne decât să vă doresc poftă bună!

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu