sâmbătă, 9 august 2014

Gulaș unguresc la ceaun (Bográcsgulyás)





De mult mă tot pregătesc de un gulaș la ceaun,  mai precis de când am primit un ceaun teribil, care a stat mult nefolosit, până când, în această vară, fratele Gabriellei mi-a adus și un recipient din fier, de făcut foc în aer liber, realizat artizanal de tatăl lor, Feri bácsi, cum îl numim noi, meșteșugar priceput și un om tare drăguț. Am căutat rețete, am făcut o încercare, care nu a reușit așa cum aș fi vrut, că îți trebuie ceva experiență cu focul în are liber...cu înălțimea la care stă ceaunul și alte amănunte esențiale...dar tot am petrecut o după-masă plăcută cu familia și prietenii. M-am hotărât să mai încerc...să nu mă las...
Iată însă că, nu peste mult timp, am primit de la Gyuri Csavossy, pe care îl cunoasteti deja,  această formidabilă rețetă. Nu pot decât să o împart cu voi. Și de data aceasta, o recomandare de vin, un vin roșu, pe care l-am gustat și foarte apreciat și eu !


Pentru 10 persoane avem nevoie de:

  • 1,5  kg de rasol de vită, dar merge foarte bine și din carne de porc, care uneori e mai lesne de găsit
  • O felie de slănină
  • 1 kg de cartofi
  • 150 g de ceapă roșie
  • 50 g de boia de ardei de calitate
  • Sare, piper, chimion, frunze de pătrunjel, leuștean, după gust
  • 1 morcov
  • 2 bucăţi de ardei cărnoși
  • 4 roșii potrivite
Mod de preparare:


Am tăiat slănina cubulețe, ne spune Gyuri, și am prăjit-o nițel la fundul ceaunului. Am adăugat ceapa curățată, spălată și mărunțită. Urmează  morcovul și ardeii tăiați cubulețe. Toate acestea se călesc, și nu uitați, vă rog, să mestecați. Tăiem carnea în cubulețe de 2/2 cm și o prăjim un pic . Apoi adăugăm apa. Cam 2-3 l. Săram și presărăm jumătate din cantitatea de boia. Păstrați focul mic și constant, asta e marea artă în acest caz. Fierbem până se înmoaie carnea aproape complet. Atunci adăugăm roșille tăiate mărunt, după încă 10 minute cartofii curățați, spălați și tăiați în felii lunguiețe. Timpul de fierbere al cartofilor este de aproximativ 20 de minute. În ultima clipă adaugăm restul  de boia, ceea ce dă gulașului nostru o frumoasă culoare roșie, apoi  chmion măcinat sau chiar semințe întregi, pătrunjel verde, leuștean.

Puteți pregăti această bunătate la ceaun și din mai multe feluri de carne. Ceafă de porc, pulpă de vită,  ba puteți pune și carne de miel sau berbecuț. Mai puteți fierbe niște găluște de făină, sau puteți, în loc de cartofi, să faceți gulaşul cu fasole uscată. Dar ceea ce să nu uitați este să îl serviți cu pâine albă proaspătă și un vin roșu. Iată ce vă recomandă prietenul meu, un vin argentinian ! 





Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu