sâmbătă, 20 aprilie 2013

Soté de morcovi cu piept de pui sau gusturi uitate....


  

Cred că aţi observat şi voi căfie din comoditate, fie din obişnuinţă, folosim, de cele mai multe ori, drept garnitură, cartofii sau mazărea verde, uneori, poate, fasolea verde. Tocmai de aceea, mi-am propus să vă reamintesc alte legume, întâlnite mai mult în ciorbe şi supe, cum ar fi guliie ori morcovii. Pentru că vă mărturisesc...nu am mai mâncat soté de morcovi din copilărie...deşi e gustos, hrănitor, bogat în caroten şi merge de minune nu numai cu friptura, dar şi cu ouă ochiuri, de pildă!
Cuvântul soté vine din franceză, de la verbul sauter : a frige legume sau carne la temperatură ridicată, într-o tigaie înaltă numită  sauteuse. La noi, soté-ul a devenit, cu vremea, o mâncare scăzută...a cărei preparare debutează, însă, prinlirea legumelor în ulei sau unt.
Am încercat să-mi amintesc cum gătea bunica acest fel, l-am realizat într-o duminică, a fost apreciat de familia mea şi, deci, îl postez pentru voi!
Cât priveşte pieptul de pui, astfel preparat, îl recomand fără rezerve! Vă amintiţi reţeta puiuluiîntreg, fript la temperatură joasă? Am folosit acelasi procedeu, inclusiv saramura. Am obţinut o consistenţă cremoasă, asemănătoare şuncii! Excelent!


2 bucăţi piept de pui
50 g sare pentru saramură
o linguriţă de kurkuma
700 g morcovi
3 căţei de usturoi
3 linguri de ulei
O linguriţă coajă de lămâie
2 felii de lămâie
o lingură de făină
2 linguriţe de zahăr
sare după gust
trunjel verde tocat

Punem pieptul de pui, cu o seară înainte, într-o saramură (50 g de sare la 1 l de apă). A doua zi, îl scoatem, îl ştergem bine, îl ungem cu un amestec de ulei şi kurkuma (sau cu o nucă de unt moale) şi îl ţinem în cuptor, la temperatură joasă, 90-100  de grade,  2 ore. Sub fiecare bucată de piept,aşezăm o felie de lămâie.
În acest timp, curăţăm morcovii, îi dăm pe răzătoare şi îi călim, amestecând din când în când, în 2 linguri de ulei. Când s-au înmuiat niţel, adăugăm usturoiul pisat, presărăm o lingură de făină, turnăm cam un pahar de apă şi lăsăm combinaţia să fiarbă la foc mic. Puţin înainte săfie gata, dregem gustul cu zahăr, sare şi coajă de lămâie rasă. La sfârşit, adăugăm o linguriţă de pătrunjel verde tocat. Mâncarea trebuie să fie scăzută, morcovii fierţi, dar nu terci...
Scoatem pieptul de pui, îl lăsăm să se odihnească 10 minute, dăm cuptorul la maxim şi punem iarăşi puiul înăuntru, ca să facă o crustă crocantă. Eu am sărit peste faza asta, întrucât carnea dobândise deja o culoare frumoasă de la kurcuma. Puteţi serviprodusul alături de cartofi copţi în cuptor. Eu am avut găluşte din aluat de cartofi, cumparate, pe care le-am prăjit în unt.

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu