duminică, 6 aprilie 2014

Salam de biscuiţi




În vremea când podelele prăvăliilor de la marginea oraşelor şi de la ţară, aşa-zisele magazine universale, care, după război,  în primii ani ai "puterii populare", au înlocuit băcăniile, erau unse cu motorină, se găseau, în aceste magazine, nişte biscuiţi simpli, la kilogram, care erau ambalaţi într-o pungă de hârtie cafenie triunghiulară, şi care, împreună cu marmelada mixtă, în cutii de lemn negeluit, şi cu bomboanele de "mătase", de culoare roz,  ce se topeau şi se lipeau între ele, reprezentau delicatesele acelor vremi, primii  ani ai copilăriei mele. Cumpăram acei biscuiţi cu bunica mea şi îi mâncam lângă ceai...şi asta a consituit aproape exclusiv dejunul  şi cina bunicii mele, atât cât pot eu să îmi aduc  aminte. Biscuiţii preluau ceva din mirosul păcurii şi asta îi facea " inegalabili".  Iar din ei ieşea cel mai grozav salam de biscuiţi!
Tot în acele vremi, când o distanţă de 300-400 de km era complicat de parcurs, cealalată bunica a mea, Omi, ne trimitea, de Crăciun, de la Târgu Mureş,  această prăjitură, care rezista la nesiguranţa şi întârzierile poştei, şi care avea exact consistenţa şi textura potrivită, cu petele albicioase alternând cu masa ciocolatie. Şi noi tăiam din acel salam dulce, întărit de frigul iernii şi de câteva zile de transport, felii  subţiri, să ţină cât mai mult... De atunci au trecut prin mâna mea multe reţete, la fiecare am avut ceva de obiectat...căci gustul copilăriei nu a mai putut fi reprodus. Până de curând, când micuţa şi noua mea prietenă Andrea, mămica adoptivă a lui Johnny, ştiţi, motanul meu, mi-a trimis o bucată din această prăjitură, făcută după, zice ea, reţeta lui mami. Ei bine,  trebuie să îi mulţumim Viochiţei, mama Andreei, acesta e gustul căutat !



Iată reţeta:

150 ml de apă
200 g de unt
350 g de zahăr
3-4 linguri de cacao
650 g de biscuiţi

E de preferat să căutam biscuiţi simpli, uscaţi, şi fără arome străine. De asemenea, e bine să avem un praf de cacao de bună calitate.
Mărunţim biscuiţii, o parte îi radem, o parte îi sfărâmăm doar. 1-2 linguri din praful de biscuiţi le păstrăm pentru asamblare.
Punem la fiert 150 de ml de apă cu zahăr, când s-a topit zahărul şi siropul nostru face băşicuţe, adăugăm untul şi apoi praful de cacao. La sfârşit, încorporăm biscuiţii, amestecăm bine compoziţia. Mie îmi place cel mai mult acest salam simplu, dar voi, dacă doriţi, puteţi adăuga câteva bucăţele de rahat sau de nuci. Întindem pe o folie cele două linguri de praf de biscuiţi, formăm, din masa de cacao şi biscuiţi, două suluri, pe care le plasăm pe folie şi le învelim strâns. Le lăsăm în firgider, pentru câteva ore, cel mai bine peste noapte.
Succesul este garantat!










Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu