duminică, 11 mai 2014

Humus





Năutul, această leguminoasă foarte des folosită în bucătăria orientală, mai ales în Nordul Africii şi în Asia Mică, nu are la noi un renume prea bun.Până de curând, nici nu ştiam cum arată boabele de năut, sau mazăre turcească, şi mă gândeam doar la licoarea aceea care înlocuia delicioasa cafea de dimineaţă, şi pe care uneori, mult prea des,  a trebuit să o bem, când nu am mai putut face rost, pe căi ocolite, de doritele boabe de cafea. Dar ce zic eu aici ţine de  vremuri trecute, de care, nu-i aşa, nici nu mai vrem să ne amintim. Am întâlnit frecvent, de când sunt în Germania, reţete de "Kichererbsen". Supe, salate, le-am gustat şi apreciat, şi mare mi-a fost surpriza când am vrut să traduc numele acestor boabe gustoase în româneşte . Pentru ca este vorba de nimic altceva decât de năutul nostru ! Desi, trebuie sa recunosc, exista mai multe soiuri de năut. Cel negru, pe care il cunoastem ca inlocuitor de cafea, cel rosu şi cel galben, cu bobul mare, din care se prepara diferitele mancaruri delicioase.
Şi iată, din năutul galben se poate prepara humus,o pastă gustoasă, din boabe
 măcinate, îmbunătăţită cu pastă de susan, ulei de măsline şi  zeamă de lămâie.
O pastă hrănitoare, ce o puteţi mânca pe pâine, dacă vreţi, dar şi aşa, cu roşii sau salată.
O găsim  în magazinele cu  produse orientale, dar eu vă propun să o preparaţi singuri. Nimic mai simplu:


Iată reţeta de  aperitiv pentru patru persoane:

200 g de boabe de năut, fierte sau din conservă
2 linguriţe de pastă de susan (tahin)
1/2 de legătură de frunze de coriandru sau, dacă nu le agreaţi, de pătrunjel verde
1 linguriţă de seminţe măcinate de chimion negru (nigella)
sare, piper
1-2 linguriţe de zeamă de lămânie
2 linguri de ulei de măsline

În cazul în care aveţi boabe uscate de năut, le trataţi precum fasolea uscată, adică le lăsaţi peste noapte în apă, după care le fierbeţi până se înmoaie îndeajuns.
Dacă apelaţi la conservă, cum am făcut eu, scurgeţi zeama, şi apoi măcinaţi boabele, cu blenderul merge foarte bine, până obţineţi o pastă fină. Păstraţi câteva boabe pentru decor.Adăugaţi 2 linguriţe de tahin, sare, piper, zeamă de lămâie, şi o lingură de ulei de măsline. Aşezaţi pasta pe o farfurie, presăraţi frunze de coriandru, tocate nu prea mărunt, restul de ulei şi decoraţi cu boabele întregi, eventual cojite.
Un aperitiv pe cinste !
Sper că am reabilitat năutul în ochii voştri !

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu