vineri, 3 aprilie 2015

Ouăle încondeiate ale Voichiței




Am văzut de multe ori ouă realizate artizanal, frumos încondeiate, vopsite cu ajutorul unor coloranți naturali, luați din gospodărie. Femeile din nordul Moldovei, si cele din Maramureș sunt foarte pricepute. De cele mai multe ori, mi s-a spus, ouăle roșii sunt vopsite cu un extract din coji de ceapă.
 Dar în acest an, prima oară,  am aflat întregul așa zis proces tehnologic explicat cu răbdare de Voichița, cumnata prietenei mele Gabriela. Voichița este cu adevărat o româncă frumoasă, cum doar româncele știu a fi, harnică și pricepută din Maramureș. Am primit cu bucurie vizita ei și a soțului ei și am fost fericită să am parte de rodul strădaniei ei, ouăle încondeiate. 


De acum, dragii mei, doar așa voi vopsi ouăle, si voi cerceta întru a afla și alte modalități de folosire a unor coloranti naturali. Sucul de varză roșie dă, de exemplu,  o culoare azurie, în timp ce curcuma,mirodenia indiană, vopsește ouăle în galben. 
Pentru ouăle roșii avem nevoie de 2 mâini bune de coji de ceapă pe care e bine să le strângem din timp, coji de ceapă galbenă, ceapa de toate zilele. Cu ceapă roșie, (ciudat) ouăle nu se colorează frumos. Vom fierbe apoi într-o cantitate mică,cam 1,5 l de apă , încet , aceste coji , până obținem o fiertură concentrată la care adăugăm 2-3 linguri de oțet pentru a fixa culoarea .Nu e necesar să fierbem ouăle in prealabil. Putem să introducem odată 4-5 ouă pe care le lăsăm la foc foarte mic,  10 minute. Dacă doriți să aibă un decor, așa cum sunt ale noastre, cel mai simplu este să lipim frunze și flori ude pe suprafața oului, să il introducem cu grijă intr-un ciorap de nylon, să legăm capetele, tăiem, introducem al doilea ou pregătit și tot așa...



Ouăle astfel înfășurate le introducem încet în fiertura de cepă. După ce le scoatem și s-au zvântat, le ungem cu un pic de unt, sau de slănină. 



Minunate aceste ouă! Nu voi mai cumpăra vopsele artificiale, oricâte asigurari aș primi despre lipsa lor de toxicitate ! 
Ouăle Voichiței imi vor aduce aminte mereu de multele zile plăcute  petrecute în dulcele ținut al Maramureșului. 

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu