miercuri, 29 aprilie 2015

Supă de măcriș cu ouă întregi




În fiecare primăvară aștept cu nerăbdare să dea colțul ierbii, și mă gândesc la acele dimineți, incă reci,  când,  in piața din apropierea casei mele , veneau țărăncile ,încotoșmănite, care iși suflau în pumi să se incălzească și puneau pe mesele de beton gri câteva fire de ceapă, grămăjoare de urzici și măcriș și primele ridichi. Măcrișul era proaspăt, cu frunze mici , de multe ori sălbatic, și mă bucuram grozav să îl găsesc, dupa ce saptamâni lungi mâncasem doar cartofi, fasole uscată si varză acră, și iar de la capăt, varză acră, fasole, cartofi ! Primele verdețuri erau, astfel,  o binecuvântare! 


Mama avea o rețetă de coaste de miel cu măcriș și spanac, pe care mă stradui să mi-o amintesc acum,  când nu mai pot , din nefericire, da telefon să o întreb: " cum era rețeta aia a ta?" ...O limiște teribilă este răspunsul la intrebarea mea...
Într-un an, și el grozav de îndepărtat,   am cules, pe malul abrupt al Moraviței, eu însămi, măcriș. Ne-a prisosit chiar, și copiii mei, mici pe atunci, s-au dus să îl vândă în aceeași piață, și s-au întors mândrii cu primii bani căștigați..banii lor de buzunar...
Aici la München, și acum, mă indrept spre Viktualienmarkt, în timp ce mă năpădesc amintirile,să caut măcriș. 
Am găsit unul de grădină, cu frunzele mari , ca stevia la noi, iar din el am preparat  supa de măcriș cu ou, de care mi s-a făcut așa o poftă...Am avut succes. A fost apreciatä de toată familia, ba chiar si micuța mea noră, pe care o supun la experimente culinare românesti, a considerat-o gustoasă . 
Iată despre ce este vorba:
Două mâini bune de măcriș
2 linguri de ulei
Zeamă de oase sau de legume
( e mai bună cu zeamă de oase) 
4 ouă
100 ml de smântână groasă
O lingură de făină
Sare
Mărar
Zahăr
Zeamă de lâmâie ( opțional) 

Curățăm măcrișul de cozi si de nervurile groase. Intr-o oală de 2-3 l fierbem cateva oase de porc, vită sau vițel. Strecurăm zeama și o păstrăm. In altă oală călim în două linguri de ulei fierbinte ceapa si măcrișul, când s-au inmuiat, iar macrisul  si-a schimbat culoarea și a devenit păstos, adăugam făina și stingem cu zeama de oase, sau dacă nu avem, cu o zeamă de legume sau chiar cu apă. În ultimul caz putem adăuga un cub de legume concentrate. Lăsăm să fiarbă incetișor,  10-15 min.Dregem cu sare și zahăr. E un joc subtil, acesta, în care trebuie stabilit un echilibru dulce-sărat, ca si la supa de mere, de exemplu. Dar puteti, desigur ,drege  supa după gustul vostru. 
 Lăsăm să alunece, pe rând, în supa fiebinte, cele patru ouă, mai fierbem incetisor până se incheagă albușul, adăugam mărar tocat, si eventual un pic de zeamă de lămâie, în cazul în care măcrișul nu e suficient de acru. Servim cu o lingura bună de smântână în fiecare farfurie ! 






Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu