sâmbătă, 16 mai 2015

Tort cu mascarpone și căpșune




Eu nu pregătesc prea des torturi, dar de data aceasta a fost o ocazie cu totul specială : Lizuca și-a susținut doctoratul. Am vrut deci să îi fac o surpriză cu un tort  pe această temă. Mai trebuie să spun că mă cam feresc de cremele cu unt, și deci a trebuit să mă gândesc la ceva mai ușor și pe placul tuturor. Am ales o cremă cu mascarpone, brânză proaspătă de vacă frișcă , și  fructe.
Ceea ce a ieșit a fost un tort ușor, răcoros, numai bun pentru o zi de început de vară.
Pentru blat nu am apelat la o rețetă de pișcot ci la una mai puțin laborioasă, în sensul că nu a fost necesar să bat spuma.


Iată:
Blat pentru o formă de 28 de cm 
6 ouă
8 linguri de ulei
6 linguri de apă
2 linguri de oțet
240 g de zahăr
240 g de făină
Un pachet de zahăr vanilat
Un pachet de praf de copt
Batem cu telul în alt vas componentele lichide cu zaharul și zahărul praf într-o cremă spumoasă, incorporăm apoi făina cu praful de copt, omogenizăm și turmăm compozitia intr-o forma pe  fundul căreia am plasat  o hârtie de copt . Coacem la foc potrivit 20 -25 de minute. Facem testul cu scobitoarea. 
Lăsăm să se răcească înainte de a scoate aluatul din formă, indepărtând cu grijă inelul și apoi și hârtia de copt de pe fundul tortului. 
Pentru cremă:
250 g de mascarpone
200 g de brânză de vaca tip quark
200 ml de smaântână pentru frișcă
4-5 linguri de zahăr praf
Un zahăr vanilat
500 g de căpșune

Tăiem căpșunele felii și le persărăm cu o lingură de zahăr. Lăsaăm să lase un pic de zeamă. 
Amestecăm mascarpone cu quark și cu restul de zahăr până zahărul nu mai e palpabil. Batem frișca, o  incorporam în cremă și punem la rece. Frișca trebuie să fie foarte rece pentru a se bate bine. 
Sirop pentru însiroparea blatului:
Din zeama de căpșune, 100 ml de apă și 2-3 linguri de zahăr pregătim un sirop.
Fierbem apa cu zahăr câteva clocote, adăugăm zeama scursă de la căpșune și un plic de zahăr vanilat.

Scoatem tortul din formă, îl tăiem în doua cu grijă, prima felie o plasăm pe o tavă rotundă și o inchidem cu inelul de tort.  Însiropăm baza tortului cu câteva linguri din siropul nostru, Turnăm o treime din cremă, acoperim cu feliile de căpșune, ungem încă un strat de cremă, plasăm cea de a doua felie o însiropăm și pe aceasta si cu crema rămasa îmbrăcăm tortul subțire.  Il punem la rece in frigider. 
Aici trebuie să ne hotăràm daca lăsăm tortul așa și îl decorăm cu câteva căpșuni sau dacă optăm pentru varianta cu fondant.. 
Eu am dorit să fac un decor potrivit evenimentului și deci am ales varianta cu fondant. 
Glazura de fondat necesară decorării am pregătit-o cu o zi înainte pentru că are nevoie de o noapte i să se odihnească si sa capete consistenta si elasticitatea dorite.
Am folosit bomboane de mashmallow, zahăr praf și amidon, și un pic de grăsime. Puteți de altfel să cumpărați si fondantul gata și să il intindeți doar. 
Am avut nevoie de 300 de g de mashmollows
450 g de zahăr praf
100 g de amidon
50 g de unt sau margarină.
Am topit bomboanele pentru 1-2 minute in cuptorul de microunde, am adăugat zahărul praf și amidonul și am mestecat vârtos cu ajutorul robotului cu cârligele pentru aluat. Am încorporat și untul. Am turnat. compozitia pe masa de lucru pe care am presărat  zahăr praf din belșug și am mai frământat-o bine.  E o fază cam lipicioasă, trebuie să aveți răbdare! 
Am lăsat masa de fondant o noapte în frigider, in folie. 
De altfel si blatul l-am pregătit de cu seară și l-am lăsat într-un șervet pâna a doua zi. 
Am întins o foaie de fondant pe care am plasat-o cu grijă peste tort, am apăsat ușor, am netezit si tăiat marginile. L-am decorat apoi cu fondant colorat după cum ati vazut. Decorarea o las la latitudinea voastră! 










Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu