duminică, 20 ianuarie 2013

Pâine de secară



Am mai amintit, cadoul Gabrielei m-a făcut fericită! Automatul de copt pâine! Firma Unold. Ştiu, mulți dintre voi vor zice: “Am si eu, l-am folosit de două ori, îl mănâncă praful pe dulap”. Sau: “Al meu nu coace bine”...Ei, Arjana şi cu mine suntem foarte mulțumite. Eu coc o pâine pe săptămână, toate îmi ies impecabil. Arjana s-a îndreptat spre cozonaci....Și, dacă mă ascultați cu atenție și respectați indicațiile rețetei, veți avea succes garantat.



Cu ani în urmă, singura pâine care îmi plăcea și pe care o cumpăram era cea albă. Deși îmi aduc aminte cu mare plăcere de pâinea neagră din copilărie, unsă cu marmelada aceea, stiți voi, ce se vindea în cutii de lemn, marmelada închisă la culoare și densă. O felie de pâine neagră, proaspătă, şi o cană de lapte rece, ce deliciu!
Cu toate acestea, mai apoi, am mâncat doar pâine albă, și mi-a trebuit ceva timp să prind gustul diferitelor varietați de pâine închisă la culoare, integrală, neagră şi cu semințe, oferite de orice brutărie din Germania. Pentru că, da, Germania este țara cu cele mai bune pâini.
Acum fac eu însămi pâini diferite, cu adaosuri, din diverse cereale. La această îndeletnicire mă ajută şi o minunată carte, " Plăcerea de a coace pâine – Brotbacklust”, scrisă de Mirjam Beile, special pentru automatul de care pomeneam. De când consult, nu am dat greş niciodată.

De data acesta: Pâinea de secară

Pentru o pâine de 750 de grame avem nevoie de:

250 ml apă călduța
15 g ulei (o lingură şi jumătate)
75 g maia (Sauerteig)
Făină de grâu tip 550, 250 g
Făină de secară tip 1150, 200 g
10 g sare
10 g zahăr
O linguriță și jumătate de drojdie

Maiaua o putem cumpăra gata făcută sau o putem crește singuri, urmând sfaturile Codruței, din Blogul ei: "Apă, făină, sare" . Ne trebuie ceva răbdare...Eu am cumpărt-o.
Introducem în cuva mașinii toate îngredientele, în ordinea strictă de mai sus. Este important să respectăm această succesiune, căci drojdia nu are voie să intre în contact direct cu apa. Alegem un program de trei ore și douăzeci de minute. Ne vom bucura de o pâine rumenă şi aromată!
Dacă nu aveți automat, nu disperați și nu alergați la primul magazin de articole electrice. Frământați cu răbdare un aluat elastic, lăsați-l să crească, mai frământați o dată, puneți-l într-o formă, mai lăsați-l încă o jumătate de oră și coaceți-l apoi, o oră, la 180 de grade. Parcă merge mai ușor cu mașina, nu vi se pare? Dar poate aveți în dulap un robot, care să preia munca grea… Atunci, se schimbă treaba!

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu