luni, 11 noiembrie 2013

Lucskos sau varză dulce cu carne








 Ştiți deja. Mă străduiesc să redau viață, să readuc în bucătăriile noastre preparatele tradiționale. Şi această rețetă este o astfel de încercare. 
 Lucskos a fost, fără doar şi poate, una din mâncărurile favorite ale bunicului meu. Parcă îl aud: "Eli, hai să facem un lucskos!" Acest "hai să facem"  al lui Bubu era extrem de tonifiant. Nu cunosc pe nimeni care să fi avut un spirit de familie mai dezvoltat, care să se simtă mai bine cu cei apropiați lui, în casa și grădina lui, care să știe, în cele mai precare timpuri, să îşi creeze un spațiu în care să se simtă confortabil, fie doar și o cameră. Lui  Bubu nu îi plăcea să călătorească, nu pleca deloc în concediu, îsi aducea însă lumea  la el acasă. Primea cu drag musafiri, ne primea cu drag pe noi, fetele și nepoatele lui...
 Şi acestui îndemn, hai să facem...o plimbare, să udăm grădina, să gătim ..nu îi rezista nimeni! 
 Am alunecat un pic în reverie...mă veți ierta că, uneori, mă întorc în timp, în acea vreme minunată a primilor ani ai copilăriei petrecuți cu bunicii mei la Izvin...
Oricât mă gândesc, nu știu de unde, din trei ingrediente, vine această aromă inegalabilă. Pentru că da, şi mie îmi place această mâncare, des gătită în Ardeal, foarte tare. Este, de fapt, o mâncare de vară, căci cel mai bine este să folosim varză timpurie, cea care nu e așa bătută, care se desprinde ușor în foi. Dar ce să vă spun, mie îmi place varza în toate variantele ei! 

 Să vedem despre ce e vorba. 
 Pentru 4 porții:
alegem pulpă de porc fără grăsime, cam 500-600 de grame, pe care o tăiem în bucăţi potrivite. 
 o varză, sau, dacă e mică, două. (De data aceasta, am avut ceea ce se cheamă Spitzkohl şi se aseamănă un pic cu varza timpurie)
100 ml de smântână 
 mărar
 cimbru 
 sare 
 piper
1-2 linguri de făină.

 Punem carnea la fiert în 1,5 l de apă rece. O lăsam să fiarbă încet, spumuind din timp în timp. Când 
carnea s-a fiert pe jumătate, adăugăm varza tăiată bucăţi și eventual un pic de apă, cât să acopere varza, o tulpină de mărar, pe care o vom scoate la sfârșit. Când s-a înmuiat și varza iar carnea e bine fiartă, sărăm, piperăm discret, mai adăugăm cimbru verde sau uscat și turnăm cu grijă smântâna amestecată cu 1-2 linguri de făină, după cât dorim să fie de consistentă zeama. Mie îmi place mai lichidă. Mai dăm un clocot şi servim fierbinte. 

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu