miercuri, 5 septembrie 2012

Impresii din cămara Arjanei 1. Conservă de fasole verde




Îmi aduc aminte cu plăcere de agitația constructivă,  ca zumzăiala unui stup de albine, ce caracteriza un început de toamnă, cu ani în urmă.Toate prietenele și colegele mele  erau cuprinse de febra pusului de conserve pentru iarnă. Puțină lume avea grădină proprie, dar piața era îmbelșugată și toată lumea venea acasă  cu plasele doldora de ardei, gogoșari, roșii și vinete, castraveți și ce se mai găsea, baza murăturilor, a zacuscăi și a bulionului...iar " pusul pe iarnă " era o necesitate....
După o vreme, cam o lună,  colegii mei se întrebau unii pe alții: "Le-ai pritocit, Ioane ?",  referindu-se la butoiașul  cu murături combinate aflat pe balconul apartamentului de bloc...

Aceste  amintiri mi-au fost sugerate de scrisoarea Arjanei. Ea îmi relata ce plănuiește să pună pentru iarnă și îmi trimitea o poză din cămara ei, foarte bine asortată...


"Fiindcă e vremea conservelor, zice Arjana, îți trimit una de fasole verde, pe care am făcut-o zilele trecute. Dacă reușesc să mă aprovizionez, o să mă gândesc apoi la un compot de mere, la o dulceață de struguri cu nuci, la un compot de pere și struguri, la un chutney de mere. Toate aceste rețete m-au inspirat. Vor urma murăturile mele tradiționale, gogoșari cu struguri, zacuscă de ciuperici...”. Ei...ce de bunătăți, mi-am zis. Și m-am hotărât să inițiem o mică serie, în care Arjana să vă prezinte unele
din proviziile ei !


Iată prima rețetă:



Cantitățile necesare pentru 9 borcane a 800 de ml:


5 kg de fasole verde din soiul verde sau galben

10 ardei

1-2 kg de roșii decojite

Patrunjel verde

4-5 cepe

Sare

Piper

200 ml de ulei



Se curăță, se spală și se rupe în bucăți fasolea, se fierbe 2-3 minute în apă clocotită, apoi se scurge. Ardeii și ceapa se curață și se mărunțesc. Roșiile, de asemenea. Într-o cratiță de dimensiuni potrivite se pune uleiul, iar apoi, stratificat, legumele. Adăugăm sare și piper după gust. Cratița se introduce în cuptor și se lasă la foc potrivit cam două ore. Când considerăm că e aproape gata, adăugăm și pătrunjelul verde tocat. Umplem cu grijă borcanele cu această compoziție și le lăsăm, la cald,"în perne", până a doua zi.
Această fasole verde, dreasă cu usturoi sau nu, rece sau caldă, e o variație în meniurile de iarnă. Pregătirea ei nu necesită nici un efort: Se scoate din borcan și e gata de consumat. Vă doresc succes.

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu